Het wordt steeds moeilijker om een gesprek over smartphones te beëindigen zonder de naam Xiaomi te hebben genoemd. Dit Chinese merk dat soms ook wel als de ‘iPhone-killer’ wordt bestempeld, heeft behoorlijk snel naam gemaakt en is nu onderdeel geworden van gesprekken tussen vooral technisch onderlegde mensen.



Xiaomi betekent ‘kleine rijst’ in het Mandarijns, maar deze smartphone fabrikant heeft bewezen dat het allesbehalve klein is. Sinds het begin van de Mi Talk chattoepassing in 2010 en het uitbrengen van zijn vlaggenschip smartphonelijn Mi1 in 2011, is Xiaomi binnen enkele jaren namelijk erg snel een behoorlijke concurrent geworden van spelers als Apple en Samsung.



De technologische wereld draait behoorlijk vlug. Wij hebben allemaal het geluk dat we getuigen mogen zijn van deze evolutie. En we kunnen zeker stellen dat Xiaomi lekker meedoet in de stroom van interessante nieuwe gadgets!



Alhoewel je niet kunt ontkennen dat het succes van Xiaomi vooral te danken is aan zijn betaalbare producten, speelt het merk zelf ook een grote rol. Naast de moeilijk uit te spreken naam terzijde (namelijk ‘Shao-mi’), worden er over het algemeen veel vragen gesteld over Xiaomi. Hieronder vind je daarom wat info over Xiaomi:



Xiaomi is een Chinees elektronicabedrijf met het hoofdkantoor in Beijing. Xiaomi maakt en investeert in smartphones, mobiele apps, laptops en aanverwante consumentenelektronica.



De Xiaomi mobieltjes gebruiken MIUI op basis van het Android besturingssysteem van Google. MIUI verwijst naar zijn MI gebruikersinterface. Het is unieke firmware welke speciaal voor smartphones en tablets door Xiaomi is ontwikkeld. MIUI bevat allerlei verschillende functies, zoals ondersteuning voor fraaie uitgebreide thema’s.



Naast mobiele telefoons is Xiaomi eveneens gestart met de verkoop van wearables, mobiele accessoires en apparaten zoals televisie en luidsprekers. Het biedt verder tablets, laptops en smart-home apparaten aan.



Waarom is Xiaomi zo goedkoop, zelfs met al zijn hoge specificaties en snufjes? Xiaomi verkoopt een vergelijkbaar apparaat als het vlaggenschip van Samsung en Apple voor bijna de helft van de prijs. Er zijn enkele redenen op te sommen waarom dit mogelijk is.



Allereerst verkoopt Xiaomi zijn producten tegen kostprijs, of met een winstmarge van slechts 1 of 2 procent.



Verder vermijdt Xiaomi veel geld te besteden aan offline adverteren. Xioami is een online bedrijf en heeft heel simpel al zijn consumenten tot merkambassadeur gemaakt. Dit is een slimme mond-tot-mond campagne te noemen die hen veel geld bespaart op branding en reclame.



Xiaomi maakt daarnaast gebruik van efficiënte partners en affiliate marketing. Het werkt samen met reuzen zoals Amazon en Flipkart en als je een aankoop doet via de MIUI browser, help je ze mee te verdienen. Voor iedere aankoop die jij doet, verdient Xiaomi geld.



Xiaomi levert een groot aantal fantastische telefoons aan, welke allemaal veel waar voor hun geld bieden. Heel populaire Xiaomi smartphones zijn de Xiaomi Mi varianten en vergeet uiteraard ook niet de heel interessante en vers van de pers Xiaomi Black Shark smartphone.



Als je geinteresseerd bent geraakt, google dan voor meer info en ga dan ook zeker even een kijkje hier bij i-Mania nemen voor een heel ruim Xiaomi aanbod!