2020 zal als een jaar bekend staan dat de loop van de geschiedenis flink veranderd heeft. Eén van de belangrijkste implicaties van de Covid-19 pandemie was het feit dat het de omschakeling naar alles wat digitaal is versneld heeft. i-Mania vertelt jou hier in dit artikel er een stuk meer over. 



De wereld heeft zich flink moeten aanpassen aan de manier waarop het communiceert en zaken doet. Als gevolg daarvan is het gebruik van social media enorm gestegen, bedrijven hebben veelal een ‘virtuele’ manier van werken aangenomen en het werken vanuit huis is nu een behoorlijk geaccepteerde zakelijke praktijk geworden. 



Nu we zo tegen het einde van het jaar aanbeland zijn, is er geen terugkeer meer naar de ‘manier zoals de dingen eerder waren’. Hieronder zijn de toonaangevende trends op het gebied van digitale marketing te te vinden die er voor 2021 verwacht worden.



De opkomst van de chatbot 

Als er een e-commerce transactie is misgegaan of als er een fout is opgetreden bij het bestellen via een food app, dan is de kans groot dat jij dan vervolgens te maken heeft gehad met een chatbot. De groei van online en e-commerce aankopen, in combinatie met het vermogen van een chatbot om met klanten te communiceren en real-life interacties na te bootsen, maakt dit immers een zeer aantrekkelijke ‘go-to-oplossing’ voor bedrijven. 



Voor marketeers biedt dit echter een unieke kans waarbij ze chatbots kunnen gebruiken om niet alleen directe klantenservice te bieden, maar tevens een bron van directe interactie voor informatie en gegevensverzameling. 



De afgelopen periode is het gebruik van chatbots aanzienlijk uitgebreid en worden ze op steeds creatievere manieren gebruikt om de klantbetrokkenheid en het websiteverkeer te stimuleren. Chatbots zullen naarmate de tijd verstrijkt steeds meer toegepast worden.



Spraakgestuurd zoeken wordt de norm 

Deze trend is een eerbetoon aan onze beroemdste virtuele assistenten: Siri, Google Home en Alexa. De afgelopen jaren hebben veel mensen deze digitale hulpen gebruikt om hen bij bijna alles te assisteren: muziek afspelen, het weer bekijken, alarmen instellen en een routebeschrijving opvragen. 



Deze met de stem bestuurde zoekopdrachten zijn op dit moment sterk geïntegreerd in veel van onze alledaagse gadgets zoals smartphones, laptops, tablets en meer. Dankzij het gebruiksgemak en de eenvoud dat het biedt, wordt voorspeld dat het spraakgestuurd zoeken in 2021 nog een grotere populariteit zal bereiken. 



In lijn met deze trend ligt er een geweldige kans voor digitale marketeers, die om deze reden zeker moeten kijken naar het verbeteren van het SEO beheer van hun bedrijf. Wat inhoudt dat zowel spraak- als tekstzoekopdrachten geoptimaliseerd moeten worden.



De integratie van AR en VR 

De twee belangrijkste technologische ontwikkelingen die klaar staan om de toekomst van het bedrijfsleven verder te stimuleren, zijn ongetwijfeld augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Van productontwikkeling tot het vertellen van verhalen en het creëren van boeiende content, zijn AR en VR deze pandemie beiden als helden naar voren gekomen en hebben de marketeers in staat gesteld om allerlei bijzondere ervaringen virtueel tot leven te brengen. 



Veel merken zijn al begonnen met het implementeren van AR in de reguliere winkelervaringen van hun klanten, zo hebben Ikea klanten nu toegang tot een AR app en kunnen klanten nu een 3D afbeelding van meubels in hun huisruimtes bekijken voordat ze een aankoop doen, en bestaan er al mode merken die de klanten hun mogelijk aan te schaffen kledingstukken op een virtueel model laten zien.



Een nieuw tijdperk van ‘shoppable posts’ 

Online winkelen heeft een grote opleving tijdens de pandemie gekend en ‘shoppable posts’ worden dan ook al snel de norm in plaats van de uitzondering. 



Dankzij het brede aanbod aan diverse artikelen die nu op alle grote social mediaplatforms gekocht kunnen worden, waaronder Instagram, Facebook, YouTube en Pinterest, hebben bedrijven daarmee een enorme potentie om hun aanwezigheid in e-commerce op een groot aantal platforms te maximaliseren. 



Klanten kunnen zo eenvoudig op het winkelpictogram van een product in de Facebook feed van een bedrijf klikken en ofwel naar de websitepagina voor e-commerce worden geleid of soms zelfs direct afrekenen. Hoe dan ook, het is heel stuk gemakkelijk, handig en probleemloos.



De overheersing van korte video-inhoud 

Videocontent staat er eveneens klaar voor om hun positie in 2021 te verstevigen. De pandemie heeft immers het belang ervan onderstreept en de vraag naar video zal dus zeker niet snel afnemen. Het is zelfs hard op weg een hoeksteen van de marketingstrategie van elk bedrijf te worden. 



De meest opmerkelijke tendens is hierbij het feit dat korte videootjes nogal in opkomst zijn. Je hoeft enkel maar te kijken naar het astronomische succes van TikTok tijdens Covid-19 om de behoefte van de consument voor de korte en bevredigende inhoud erin te zien. 



Wat de trends voor 2021 en daarna ook mogen zijn: i-Mania houdt je ervan op de hoogte of staat heel hip en modern in het middelpunt ervan! 



Bron: gulfbusiness