E-bikes worden nu in Nederland meer verkocht dan de standaard fiets. En ondanks stijgende prijzen voor alle nieuwe technologische ontwikkelingen, wordt die standaard pedaal-fiets al lichtelijk in de geschiedenisboeken geduwd.

Liefdesrelatie

De Nederlandse liefdesrelatie met de fiets is goed beschreven:  Er zijn 22.5 miljoen van hen in een land van 17 miljoen mensen. Maar dit alles is momenteel naar een hoger niveau getilt alvolgens een onderzoek van de RAI Vereniging, een organisatie die de auto- en fietssector vertegenwoordigt.



Meer dan 1 miljoen fietsen van allerlei types werden vorig jaar in Nederland verkocht. Dit is een stijging van 5.7% ten opzichte van 2017 en tegelijkertijd blijkt de Nederlandse consument bereid te zijn om veel geld uit te geven aan hun geliefde fiets.



Dat geldt vooral voor e-bikes, blijkt uit statistieken. De kwaliteit van de e-bike is schijnbaar belangrijker dan de aanschafprijs.



In ons bloed

Toen gevraagd werd of al die stijgende prijzen het Nederlandse publiek van het tweewielige vervoermiddel af zouden helpen, zei Floris Liebrand van de RAI: “Niet in Nederland. Het “fietsen zit in onze cultuur, in ons bloed.”



“We zijn fietsland nummer 1 in de wereld, dus zijn we gewend om te investeren in innovatieve fietsen. Dat is een groot verschil in vergelijking met andere landen. Voor ons is het namelijk redelijk normaal om € 1.000 aan een fiets te spenderen. Het gemiddelde voor een e-bike is zelfs meer dan € 2.000... Maar dat zit in onze cultuur.”



De sterke verkoop van 2018 is overigens deels te danken aan het mooie fiets weer van de afgelopen zomer.



Mindset

Maar Liebrand zei dat er eveneens een verandering is in de Nederlandse mindset, aangezien elektrische fietsen nu niet enkel meer worden gezien als een keuze enkel voor oudere mensen.



“In de toekomst zullen we dan ook niet meer praten over e-bikes, maar gewoon over fietsen”, zei Liebrand. “E-bikes zullen binnen tien tot vijftien jaar het nieuwe normaal zijn. We denken zelfs dat alle fietsen in de toekomst ondersteund zullen worden door kleine motoren.”



“In Nederland woont 60% van diegenen die werken op maximaal 15 km afstand van hun werk en dat is perfect voor een e-bike. En mensen fietsen zelfs nog als ze 80 zijn!”



Ding dong!

Na een ding dong fietsbel introductie, zeg ik dan maar: “Van 0 tot 80 is prachtig!” En dat is dan ook precies de doelgroep die i-Mania wil bereiken met hun aanbod van alle leuke, handige en moderne technologisch ondersteunende fiets artikelen.



https://www.i-mania.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=fiets



Bron: https://www.theguardian.com/world/2019/mar/01/bike-country-n0-1-dutch-electric-record-numbers-e-bikes-netherlands