De super krachtige gameconsoles met alle mogelijke spelaccessoires van vandaag de dag zijn unieke speelapparaten die menig hart harder doet kloppen. Deze gameconsoles hebben echter een lange weg afgelegd vanaf waar ze begonnen. Er waren daarvoor namelijk veel variaties van het spel Pong tot de nu heel realistische 3D omgevingen. 



Elke gamer, van bijna dertig jaar of ouder, heeft de generaties gameconsoles wel zien evolueren. Er zijn in totaal 8 generaties gameconsoles. De gameconsoles zijn daarmee een belangrijk onderdeel van onze cultuur geworden. En sommige mensen weten dit nog niet, maar op de één of andere manier zijn ze gamers te noemen! 



Console-gaming is in de bijna 50 jaar dat tv-gaming beschikbaar is, nooit een industrie geweest die stagneerde. Console-gaming, zoals het gewoonlijk wordt genoemd, heeft een proces van beproeving, verandering en evolutie doorgemaakt, zowel qua inhoud als qua hardware.



De pong periode 

Het begon allemaal met Ralph Baer, een in Duitsland geboren televisie-ingenieur, die het eerste tv spelletjes prototype in 1967 uitvond dat op een standaardtelevisie werkte. Hij presenteerde zijn Brown Box prototype aan Magnavox, waarna dit bedrijf met de productie van de Magnavox Odyssey begint (de eerste commercieel verkrijgbare console in 1972). De Odyssey gebruikte 6 cartridges om een dozijn verschillende spellen te spelen, allemaal met lijnen en stippen op het scherm.



De 8-bit gaming revolutie 

Nadat de interesse in tv spelletjes in de begin van de jaren tachtig wat weg begon te ebben, blies Nintendo in 1985 de markt nieuw leven in door het Nintendo Entertainment System uit te brengen. 



Deze 8-bit NES introduceerde thuisversies met cartridges van populaire titels als Super Mario, Metroid en The Legend of Zelda. Haar populariteit brak al snel verkooprecords en het werd zo ook de best verkopende console in de geschiedenis van consoles tot dat moment. 



1989 werd een ander belangrijk gaming jaar toen Nintendo de Game Boy als de eerste handheld console met een 8-bits CPU en een zwart-wit LCD-scherm uitgebracht. De Game Boy was een gigantisch succes voor.



De 16-bit gaming sensatie 

Dit was ook een belangrijk jaar voor Sega dankzij de release van haar 16-bits Sega Genesis / Megadrive gaming systeem, die pas in 1991 door het Super Nintendo Entertainment System (SNES) vergezeld werd. Waarbij de SNES dankzij de lichte technologische superioriteit en de kracht van de bestaande gamefranchises (Donkey Kong, Super Mario, Zelda en Metroid) weer bovenaan de lijst van de verlanglijstjes van de gamers kwam.



De wereld van 3D 32-bit gaming 

Met een flinke sprong voorwaarts in computertechnologie luidde 1994-95 de vijfde generatie videogames het driedimensionale tijdperk van gaming in. Sony veranderde de gehele gamingwereld door in 1994 de PlayStation uit te brengen. Gameconsoles waren nu in staat om digitale cd-roms als platform te gebruiken, waarmee de basis werd gelegd voor de gamewereld die we vandaag de dag kennen. 



Sony domineerde de videogamemarkt op dat moment en zou dat ook blijven doen in de volgende generatie. In feite zou de Playstation 2, die in 2000 werd uitgebracht en originele Playstation games kan afspelen, de bestverkochte gameconsole aller tijden worden. 



In 2004 werden daarnaast de portable gaming consoles weer een rage. Nintendo introduceerde de DS met touchscreentechnologie en Sony introduceerde de PlayStation Portable (PSP) als een directe uitdager van het Nintendo DS systeem.



De moderne 64-bit gamingtijd 

In 2005 en 2006 begonnen Microsoft’s Xbox 360, Sony’s Playstation 3 en Nintendo’s Wii het moderne tijdperk van high-definition gaming. Nintendo probeerde de manier waarop gamers speelden met de Wii te veranderen, dat een interactieve console is die haar spelers meer bij hun games betrekt omdat deze van beweging afhankelijk is. In drie jaar tijd had de Nintendo Wii daarmee bijna twee keer zoveel consoles als de PlayStation 3 verkocht. 



De 8e en huidige generatie videogames begon met de release van Nintendo’s Wii U in 2012, gevolgd door de Playstation 4 en Xbox One in 2013. En begin 2017 bracht Nintendo haar Wii U opvolger uit, de ultra-populaire Nintendo Switch, het enige systeem dat zowel op televisie als handheld gamen mogelijk maakt. 



En dan is er uiteraard de toekomst. We weten echt niet precies wat er op komst is voor de volgende generatie van gameconsoles, maar zeker is dat je nu al hier bij i-Mania voor al je spelaccessoires kunt shoppen voor de Playstation, Xbox, Switch en stiekem ook je pc. Bekijk onze ruime collectie van gaming accessoires op het gebied van headsets, controllers en andere console en pc toebehoren. 



GAME CONSOLE



Bronnen: o.a. studymoose, vocal.media & history