Sociale media heeft een enorme impact op de manier waarop we het nieuws en informatie in de 21e eeuw lezen en ontleden. Platformen zoals Twitter en YouTube hebben enkele grote Internet sterren in de schijnwerpers gezet. En menig verborgen ster die nog ontdekt wenst te worden heeft hun camera’s flink aan het werk gezet om soortgelijk succes te behalen.



Maar wat levert nou het succes van een persoon’s ster attractie? Wat is het type persoon of ding dat mensen het meest willen zien? Hier zijn wat tips voor gretige millennials om hen vaardigheden te geven welke zij nodig hebben om creatief te worden in hun ambitie naar sterrendom:



Concentreer je op waar jij gepassioneerd over bent. Tasnim Bhuiyan, hoofd van sociale content voor Tumblr en creater / curator van Most Beautiful GIFs, zei dat de beste manier om aan de slag te gaan met sociale media is om de inhoud te maken waar je zelf van houdt.



“Kom met ideeën, schrijf ze op en je hebt echt niet de beste apparatuur nodig om dingen op Tumblr te laten werken” adviseerde Tasnim. “En heb iets waardevols in die inhoud: is het mooi, inspirerend of interessant? Denk dan ook eens aan wie het voor jou gaat delen.”



Dit is uiteindelijk de kern van het maken van ‘deelbare inhoud’, welke personen over de hele wereld zullen zien. “Maak iets dat goed is, en zelfs als de kwaliteit er nog niet helemaal is, dan zal de invalhoek of het verhaal er wel voor zorgen dat het werkt” voegt Yahoo’s creative director Alex McCrindle hier aan toe.



Maak gebruik van trends. Als je met ideeën worstelt, kijk dan naar wat populair is en laat je werk er door inspireren. Sommige YouTubers gebruiken hashtags om trends te ontdekken bij het maken van video’s voor hun videokanaal.

Twitter volgen en zien wat daar het gesprek van de dag is kan meehelpen. En denk vervolgens na een mini-analyse: wat is leuk rond dat thema, dat de mensen er naar gaan kijken en ervan zullen genieten?



Wat op één platform werkt, zal niet werken op een andere. Het maken van video’s voor Facebook of Twitter is een hele andere wereld dan het maken van inhoud voor YouTube, dus zorg ervoor dat jij je inhoud afstemt op het juiste platform.

Wanneer het gaat om video’s op sociale media, dan is het motto: des te korter des te beter. Maar op YouTube besteden kijkers vaak wat meer tijd aan het bekijken van een video en zijn er alsook langer op actief.



Wanneer jij je werk promoot: tag, tag, tag! Dit is een manier om jouw werk beter zichtbaar te maken. Als je bijvoorbeeld de tag #artiest gebruikt, dan laat het zien dat je iets origineels hebt gemaakt. Zoek daarbij de tags die in jouw situatie werken.



En weet: Het draait allemaal om doorzettingsvermogen! Niet iedereen zal van de ene op de andere dag een social media-ster worden. Soms neemt het jaren in beslag om de juiste inhoud te creëren om zo jouw publiek of het aantal volgers flink te laten groeien. Dus wees niet bang om te falen... Maar doe wat Barrie Stevens altijd tijdens De Soundmixshow van Henny Huisman zei “Vooral doorgaan!”



Van ster tussen de sterren naar een ultiem sterrendom: het begint hier allemaal bij i-Mania.nl

Bevat sterretjes info van wired.co.uk