In onze moderne wordt er wel eens een flauw grapje verteld over de mensen die op elektrische fietsen rijden: Hoe weet je of iemand een e-bike heeft? Nou, zij zullen dit jou wel vertellen. Het idee hierachter is uiteraard dat de gebruikers van deze tweewielers met batterijgevoede fietsonderdelen de grote neiging hebben om ook grote voorstanders van deze technologie te zijn. 



Het moderne leven is daarnaast ook zeker doorspekt met allerlei ontdekkingsmomenten rondom mobiliteit. Denk maar aan de eerste autorit van jezelf als tiener. Of de eerste reis in een trein, vliegtuig of bus, al kijkend naar de wereld vanuit een luie stoel bij het raam. 



Maar zeker in dit decennium zal dat moment veel vaker een inaugurele rit op een e-bike zijn, waarvan vaak wordt gezegd dat het een kinderlijke vreugde veroorzaakt. Met zelfs een opwindend en bevrijdend gevoel.



E-bikes zijn overal! 

E-bikes zijn nu inderdaad ook overal. De pandemische fietshausse heeft de verkoop van e-bikes absoluut behoorlijk gestimuleerd. Niet alleen wereldwijd, maar ook zeker in onze lage landen. Volgens recente cijfers telt Nederland nu bijna 5 miljoen elektrische fietsen. Dat is ongeveer 10 procent van de marktwaarde van alle fietsen in het land. Maar ook in Vlaanderen schijnt een op de drie gebruikers nu  al meer dan drie jaar met een elektrische fiets te rijden! 



En die groei lijkt ook niet te vertragen. Het financieel adviesbureau Deloitte voorspelde eerder al dat er tussen 2020 en 2023 wereldwijd 130 miljoen e-bikes verkocht zouden worden. Daardoor lijken deze e-bikes, dus niet de auto’s ‘s werelds best verkochte elektrische voertuig!



Er is een grote honger naar elektrisch rijden! 

De exploderende honger naar het elektrisch rijden is zonder meer een product van twee belangrijke trends die zich tegelijkertijd ontvouwen. De eerste trend is de ultrasnelle ontwikkeling van lithium-ion batterijen. 



Deze batterijen werden eerder veel gebruikt om elektrische auto’s van stroom te voorzien. Maar zijn nu deze een stuk kleiner, efficiënter en goedkoper zijn geworden, kunnen ze veel beter in scooters, bromfietsen en… een elektrische fiets gebruikt worden. 



En de tweede trend is de wereldwijde heropleving van de belangstelling voor het ecologisch en natuurvriendelijk fietsen in het afgelopen decennium.



De drie e-bike categorieën 

De meeste e-bikes vallen in drie categorieën. Met de eerste krijgen de rijders via een trapondersteuning een gemotoriseerde boost, alsof een onzichtbare hand ze naar voren duwt. 



De tweede, die van een soort gashendel, stelt de rijder in staat om flink te zoeven, tot wel 30 kilometer per uur. Dit allemaal zonder te trappen, en wordt vaak gebruikt door bezorgers en koeriers. En de laatste biedt met bijzonder krachtige gemotoriseerde fietsonderdelen zelfs een nog veel snellere trapondersteuning, waardoor er snelheden van minimaal 45 kilometer per uur mogelijk zijn. 



Uit een internationaal onderzoek bleek bovendien dat men minstens twee keer zoveel fietst als men een e-bike heeft. Iets wat de kritiek bestrijdt dat het rijgemak het een minder effectieve activiteit maakt. Hun berijders zweten dan misschien niet zo veel, maar als ze langer en vaker fietsen, kunnen ze wel degelijk meer bewegen!



Het vermindert het aantal autoritten! 

Het regelmatig gebruik van een e-bike kan ook van cruciaal belang zijn om het aantal autoritten te verminderen. In Noorwegen, dat een goed nationaal fietsnetwerk heeft, daalde volgens een onderzoek het autogebruik onder de gebruikers van e-bikes behoorlijk. Dit omdat de e-bikers leerden hoe ver ze precies op een elektrische fiets konden gaan. 



Het mag duidelijk zijn: e-bikes hebben een grote aantrekkingskracht. Dit geldt voor heel veel mensen over de hele wereld en om heel veel redenen. Maar het grootste pluspunt is dat een elektrische fiets met de juiste fietsonderdelen beter is voor de gezondheid van de berijder is. En uiteraard ook beter voor het milieu. Dus dat betekent simpelweg beter voor iedereen! 



Bicycle parts

Bronnen: nytimes & forbes