De social media is voortdurend in beweging. De sociale kanalen evolueren voortdurend en passen hun functies op basis van de aantrekkingskracht van gebruikers en potentiële groei aan. Deze continue stroom biedt ook een geweldige kans voor marketeers. Die altijd naar allerlei nieuwe creatieve manieren op zoek zijn om hun publiek op hun smartphones te bereiken. Het volgen van opkomende trends op het gebied van social media is immers de sleutel tot een succesvolle marketingstrategie. 



Laten we eerst het volgende melden: het gebruik van sociale media zit in de lift en groeit alsmaar verder. Met meer dan 4,74 miljard actieve gebruikers wereldwijd, betekent dit dat 59,3% van de wereldbevolking op social media actief is. Dit klinkt geweldig, toch? Juist daarom vertellen we jou meer over enkele social media trends om in 2023 op te letten.



Authenticiteit is de sleutel 

Afgezien van de videocontent die de laatste jaren steeds meer op de trendlijst blijft verschijnen. Is authenticiteit langzaamaan de meest bepalende factor voor succes op de social media platformen geworden. 



De populariteit van TikTok en het opkomende BeReal platform tonen precies dat aan: de behoefte aan filtervrije inhoud en echt herkenbare situaties en persoonlijkheden. Deze trend krijgt bovendien langzaamaan ook steeds meer voorrang op de traditionele en gefilterde instagram content.



Korte video’s & TikTok 

Ondanks dat YouTube de leider op dat gebied blijft, zijn vooral de korte video's op TikTok een razend populair fenomeen bij een jonger publiek geworden. Generatie Z is dan ook de drijvende kracht achter deze trend, maar anderen volgen al snel dit voorbeeld. 



En het is duidelijk waarom deze korte en boeiende video's zo wijdverbreid zijn. Ze zijn eenvoudig en redelijk goedkoop te maken. Wat in geweldige door gebruikers gegenereerde content resulteert. En veel influencers gebruiken deze korte video’s bijvoorbeeld om hun partnerproducten en -diensten bij het publiek te promoten.



Micro-influencers en hun effectiviteit 

Op het gebied van influencer marketing zal deze trend in 2023 nog belangrijker worden. Naarmate steeds meer gebruikers vanaf hun mobieltje, tablet of laptop online shoppen. Wordt de strategie voor merkpromotie vooral bepaald door met influencers voor hun publiek samen te werken. 



Hoewel influencer marketing een effectieve sociale marketingstrategie is, kan het kostbaar zijn. Bekende influencers vragen vaak een hoge prijs bij het promoten van een merk. Dit is de reden waarom het in  2023 misschien beter is om kleinere influencers in jouw specifieke niche te bereiken. Deze micro-influencers hebben helaas een kleiner publiek qua volgers, maar wel een hogere betrokkenheid.



Augmented reality 

Ken jij die digitale filters die je de meeste mensen op hun echte foto’s ziet toepassen? Dat worden ook wel augmented reality effecten genoemd. In wezen ‘verbetert’ deze AR visuele content jouw echte leven. En verandert het de manier waarop het eruitziet om het daarna op social media te laten opvallen. Het is een erg populaire functie, vooral bij een jonger publiek. 



Maar augmented reality als stijgende trend op sociale media houdt echt niet op bij de pluizige konijnenoren of coole zonnebrillen. Met AR hebben Facebook en Instagram bijvoorbeeld ook de social winkel ervaringen voor hun gebruikers verbeterd. Veel marketeers hebben uiteraard kennis genomen van deze groeiende populariteit van AR en VR beginnen het nu ook in hun social outreach campagnes te implementeren.



De trends in sociale media veranderen 

Maar dat doen ze nogmaals constant. Deze bovenstaande populaire trends zijn daar nog maar een klein begin van. Volg de social media kanalen dan ook uitgebreid op je smartphone in 2023 om alle trends nauwkeurig bij te houden! 



SMART PHONES

Bron: mediatoolkit