Denk jij erover na om in 2023 een podcast of een YouTube kanaal te starten? Beide kanalen kunnen veel aandacht voor jouw content krijgen. Maar elk medium vereist een unieke aanpak voor het maken en promoten van zijn content. Vooral als je graag succesvol met jouw publiek wilt communiceren. 



Om deze reden behandelt i-Mania hier vandaag de keuze: een podcast versus een YouTube kanaal. Want wanneer jij overweegt of je één van beide wilt starten. Dan moet je wel eerst de unieke voordelen van elk begrijpen.



Waarom een podcast starten? 

Podcasts zijn om een aantal redenen ideaal. Ten eerste kan het publiek tijdens het luisteren simpel iets anders doen. En met de vele verschillende podcastspelers en beschikbare platforms op de markt, is het daarnaast voor luisteraars gemakkelijker om degene te vinden die het beste bij hen past. 



Podcasts leiden doorgaans minder af. De meeste podcastspelers helpen luisteraars zich optimaal op waar ze maar naar luisteren te concentreren. Dit zonder een scherm vol met links en icoontjes naar nog meer aanlokkelijke content. 



Podcasts zijn bovendien een stuk eenvoudiger dan een YouTube video te maken. Het enige dat je daar in wezen voor nodig hebt, is een hoogwaardige USB microfoon en opnameapparatuur. Je drukt gewoon op opnemen, begint met praten en de kern van je podcast is al gemaakt. Een complexe videobewerking of videofilmen is niet nodig. 



Alleen in de Verenigde Staten zijn er elke maand weer naar schatting meer dan 100 miljoen podcast luisteraars! In Nederland worden er minimaal 5 miljoen podcasts per week gedownload. Het mag zo behoorlijk duidelijk zijn, dat je in goed gezelschap bent om met een podcast te beginnen.

Waarom een YouTube kanaal starten? 

Het luisteren naar podcasts mag dan wel populair zijn. Maar video blijft in 2023 nog steeds de populairste en boeiendste vorm van content. YouTube is om deze reden de absolute nummer één keuze voor marketeers. Om bijvoorbeeld meer over een product of dienst te leren. 



Het starten van een YouTube kanaal is dan ook een uitstekende manier om zeer boeiende content te maken. Deze video’s trekken over het algemeen ook reacties, likes en shares aan. Dus terwijl veel podcast luisteraars tijd vrijmaken om naar een podcast te luisteren. Hebben de YouTube kijkers de neiging om de hele dag door naar video’s te kijken. En bovendien van video naar video te springen! 



Een succesvol YouTube kanaal vereist echter veel meer planning en werk om hiervoor te produceren. Maar het geeft je dan wel een veel grotere kans om het beruchte ‘viral-gaan-momentum’ te bereiken.



Een podcast versus YouTube vergelijking 

Bij het overwegen van een podcast versus een YouTube kanaal zijn er veel verschillende elementen waar rekening mee moet worden gehouden. Hier zijn drie van de belangrijkste overwegingen. 



De productie. YouTube video’s maken vereisen behoorlijk wat kennis als het om de productie ervan gaat. Je hebt ten eerste een camera nodig. Plus de kennis van het filmen, bewerken en exporteren van geoptimaliseerde beeldformaten. Podcasts daarentegen zijn veel goedkoper en gemakkelijker te produceren, omdat jij je nu enkel op audio concentreert. 



De ontdekbaarheid. Het is vaak een stuk makkelijker om je publiek of volgers via YouTube te laten groeien. YouTube heeft immers meer dan 2,6 miljard actieve gebruikers! Luisteren naar je podcast op een platform zoals Spotify of Apple Music kan daarentegen een meer strategische aanpak vereisen. Je zult je in dit geval dus meer op het promoten van je podcast richten. 



Het doel. Wat wil jij met de content bereiken? Beide media zijn zonder meer handig voor het maken van vermakelijke content. Plus het vergroten van een betrokken publiek en het verspreiden van merkbewustzijn. 

Het komt dan uiteindelijk hier op neer. Als het je belangrijkste doel is om zo snel mogelijk een groot publiek op te bouwen. En je beschikt over de juiste videovaardigheden. Dan is YouTube misschien de beste keuze. Maar als jij jezelf snel als een influencer wilt vestigen en niet over de benodigde videovaardigheden beschikt. Dan is podcasting waarschijnlijk geschikter voor jou!



Beide doen is natuurlijk ook een optie! 

Er is geen goed of fout antwoord op de vraag of het beter is om een podcast te maken of een YouTube kanaal te starten. Dit alles hangt echt van jouw doelgroep af, je branding, jouw vaardigheden en welk type media het allerbeste bij deze factoren past. 



Overweeg jouw sterke punten en welk type media jou het prettigst lijkt om te maken. En begin daarna gewoon! Er is ook geen regel die zegt dat je niet beide kunt proberen. Doe dit gewoon en kijk vervolgens welk formaat de meeste impact biedt! 



PODCAST

Bron: wavve