Wetenschappers die geluk bestuderen, weten dat vriendelijk voor anderen zijn het welzijn van deze persoon kan verbeteren. Iets heel simpels als het kopen van een kopje koffie voor iemand, kan iemands humeur bijvoorbeeld al verbeteren. 



Het dagelijks leven biedt zeer veel mogelijkheden voor dergelijke acties, maar veel mensen maken daar niet altijd gebruik van.



De impact van vriendelijkheid 

In een reeks van onderzoeken die online zijn gepubliceerd, hebben Nick Epley en Amit Kumar een mogelijke verklaring onderzocht. Ze ontdekten daarbij dat de individuen die willekeurige vriendelijke daden verrichten. Zich niet altijd realiseren hoeveel impact ze dan op een ander individu hebben. Mensen onderschatten immers consequent en systematisch hoe anderen deze handelingen waarderen. 



Tijdens meerdere experimenten (waarbij ongeveer 1.000 deelnemers betrokken waren), voerden diverse personen een willekeurige daad van vriendelijkheid uit. Dat wil zeggen een actie die met de primaire bedoeling werd gedaan om iemand anders (die dit gebaar niet verwacht) een goed gevoel te geven. Degenen die dergelijke acties uitvoerden, verwachten hier niets voor terug. 



Deze specifieke vriendelijke daden waren allemaal verschillend. Maar bij al deze experimenten werd er, aan zowel de persoon die een vriendelijke handeling uitvoerde als degene die deze ontving. verzocht om een vragenlijst in te vullen.



Het verschil in verwachting 

Ze vroegen de persoon die vriendelijk had gehandeld om hun eigen ervaring te melden en de reactie van de ontvanger te voorspellen. Zo wou men begrijpen hoe waardevol mensen deze handelingen vonden. En daarna werden de verwachtingen van de ‘gever’ over de stemming van de ontvanger met de daadwerkelijke ervaring van de ontvanger vergeleken. 



Tijdens deze onderzoeken kwamen verschillende terugkerende patronen naar voren. Ten eerste waren zowel de uitvoerders als de ontvangers van de daden van vriendelijkheid na deze uitwisselingen in een positievere stemming dan normaal. Plus het werd ook duidelijk dat de gevers hun impact onderschatten: de ontvangers voelden zich vaak aanzienlijk beter dan de aardige gevers hadden verwacht. 



Er werd aanvankelijk enkel vriendelijke daden voor bekende mensen bestudeerd. Zoals vrienden, klasgenoten of familie. Maar er werd daarna ontdekt dat dezelfde participanten ook hun positieve impact op vreemden onderschatten.



Geven doet er toe 

In één experiment gaven deelnemers tijdens een koude winterdag op een opeenbare ijsbaan warme chocolademelk weg. Opnieuw was de ervaring positiever dan de gevers hadden verwacht voor de ontvangers. Personen die daar toevallig in de buurt waren. Terwijl de mensen die de warme chocolademelk gaven de handeling als iets relatief onbelangrijk zagen. Deed het er echt wel toe voor de ontvangers. 



Ons onderzoek onthulde ook een reden waarom mensen de impact van hun actie kunnen onderschatten. Toen de onderzoekers bijvoorbeeld een groep deelnemers vroegen om in te schatten hoe graag iemand een gebakje zou willen krijgen voor de deelname aan een onderzoek. Waren hun voorspellingen goed afgestemd op de reacties van de ontvangers. Maar als dezelfde mensen een gebakje kregen door een willekeurige daad van vriendelijkheid, onderschatten deze gebak gevers hoe positief hun ontvangers zich zouden voelen.



Het belang van een positieve, prosociale interactie 

Dit onderzoek suggereert zo dat simpelweg deel van een positieve, prosociale interactie uitmaken, een betekenis heeft die verder gaat dan wat een persoon ontvangt. Het gevoel van innerlijke warmte missen kan soms in de weg staan om vriendelijker te zijn in het dagelijks leven. 



Maar veel individuen willen over het algemeen wel vriendelijke acties uitvoeren. Veel van de personen in het onderzoek merkten zelfs op dat ze dit vaker zouden willen doen. De conclusie van dit verhaal is dat de mensen die willekeurige daden van vriendelijkheid verrichten, mogelijk niet weten welk gevoel van geluk hun gedrag op anderen kan hebben. 



Bron: scientificamerican

KOFFIE GEREEDSCHAP